1. Home
  2. Consumenten
  3. Hoe dient u uw klacht online in?

Hoe dient u uw klacht online in?

Heeft u een klacht over een verzekering, hypotheek, lening, financiering of belegging, dan kunt u via Mijn Kifid uw klacht digitaal indienen. Via mijn.kifid.nl kunt u uw persoonlijke account aanmaken. Daarna kunt u de klacht via een online klachtenformulier melden en alle relevante bestanden uploaden. U kunt de behandeling vervolgens via Mijn Kifid volgen.

Hoe werkt Mijn Kifid?

U maakt eerst uw persoonlijke account aan. Vervolgens kunt u uw klacht tegen de financiële dienstverlener bij ons melden via een online klachtenformulier. Via Mijn Kifid kunt u vervolgens alle relevante documenten uploaden. Daarna kunt u de behandeling van uw klacht volgen via Mijn Kifid, want u ontvangt bericht na iedere relevante actie die Kifid neemt.

Wat zijn de voordelen van Mijn Kifid?

Een klacht indienen via Mijn Kifid gaat snel en is efficiënt, zowel voor u als voor ons. Bovendien kunt u snel en gemakkelijk aanvullende dossierstukken indienen. Op die manier komt de gewenste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon. Bijkomend voordeel is dat het beter is voor het milieu, omdat de papierstroom afneemt.

Hoe dien ik een klacht in?

Ga naar Mijn Kifid en maak een persoonlijk user account aan. Vul uw persoonlijke gegevens in en vul alle velden van het digitale klachtformulier in (via Mijn klachten). U kunt uw klacht volledig digitaal indienen, inclusief digitale bestanden en de volledige correspondentie met uw financiële dienstverlener.

Uit welke stappen bestaat het aanmaken van een digitale klacht?

Het indienen van een digitale klacht doet u op Mijn Kifid in vijf stappen:

  • U geeft aan in welke hoedanigheid u een klacht indient: als consument of als vertegenwoordiger van een consument.
  • U geeft de kenmerken op van de financiële dienstverlener tegen wie u een klacht wilt indienen.
  • U omschrijft de klacht, geeft een mogelijke oplossing en geeft aan of u financiële schade heeft geleden en, zo ja, hoeveel deze bij benadering bedraagt.
  • U omschrijft wat voor type klacht u heeft: u kunt onder andere kiezen uit bankproducten, hypotheken, schade en levensverzekeringen. Ook kunt u in deze stap de door Kifid gevraagde bestanden uploaden.
  • U accepteert de privacyverklaring.

 

Voordat u de klacht definitief verstuurt, krijgt u de mogelijkheid om uw ingevoerde gegevens te controleren op juistheid. Na het versturen van de klacht heeft u geen mogelijkheid meer om deze aan te passen.

Hoe blijf ik op de hoogte van de afhandeling van mijn klacht?

Kifid informeert u tijdens de behandeling van de klacht automatisch over status en wijzigingen. Zo ontvangt u algemene meldingen op het webportaal en/of gerichte e-mails en digitale brieven van de behandelaar van uw dossier.

Wat moet ik doen als ik aanvullende stukken niet digitaal beschikbaar heb?

U kunt de papieren stukken zelf scannen en daarna digitaal indienen via Mijn Kifid. Kunt u uw stukken niet scannen, stuur dan een kopie van uw papieren stukken naar Kifid. Vermeld op alle stukken altijd uw naam, adresgegevens, geboortedatum of uw dossiernummer, zodat wij de stukken aan uw persoon kunnen koppelen.

Raadpleeg de veelgestelde vragenlijst voor consumenten voor overige vragen.