1. Home
  2. Consumenten
  3. Hoe dient u uw klacht online in?

Hoe dient u uw klacht online in?

Heeft u een klacht over een verzekering, hypotheek, lening, financiering of belegging? Dan kunt u uw klacht online bij ons indienen. Via mijn.kifid.nl maakt u eerst uw persoonlijke account aan. Daarna meldt u uw klacht via het online klachtenformulier. Ook kunt u alle belangrijke bestanden uploaden. Vervolgens kunt u de behandeling van uw klacht eenvoudig volgen via Mijn Kifid. Na iedere actie die Kifid onderneemt, krijgt u bericht.

Wat zijn de voordelen van Mijn Kifid?

Een klacht indienen via Mijn Kifid gaat snel en is efficiënt. De gewenste informatie komt meteen bij de juiste persoon terecht. Bovendien kunt u snel en gemakkelijk aanvullende dossierstukken indienen. Bijkomend voordeel is dat het beter is voor het milieu, omdat de papierstroom afneemt.

Uit welke stappen bestaat het aanmaken van een digitale klacht?

Het indienen van een digitale klacht heeft vijf stappen:

  • U geeft aan in of u de klacht indient als consument of als vertegenwoordiger van een consument.
  • U vult de gegevens in van uw financiële dienstverlener.
  • U omschrijft uw klacht, geeft een mogelijke oplossing en geeft aan of/hoeveel financiële schade u naar schatting heeft geleden.
  • U beschrijft het type klacht, bijvoorbeeld bankproducten, hypotheken of schade- en levensverzekeringen. Ook kunt u nu de door Kifid gevraagde bestanden uploaden.
  • U accepteert de privacyverklaring.


Voordat u de klacht definitief verstuurt, controleert u uw ingevoerde gegevens nog op juistheid. Na het versturen van de klacht kunt u deze niet meer aanpassen.

Hoe blijf ik op de hoogte van de afhandeling van mijn klacht?

Kifid informeert u tijdens de behandeling van uw klacht automatisch over alles wat voor u van belang is. Zo krijgt u e-mails en digitale brieven van de jurist die uw dossier behandelt.

Wat moet ik doen als ik aanvullende stukken niet digitaal beschikbaar heb?

U kunt de papieren stukken zelf scannen en daarna digitaal indienen via Mijn Kifid. U mag ook een kopie van uw papieren stukken naar Kifid sturen. Vermeld dan altijd op alle documenten uw naam, adresgegevens, geboortedatum of dossiernummer, zodat wij de stukken aan u kunnen koppelen.

Andere vragen? Raadpleeg de lijst met veelgestelde vragen door consumenten.