Mijn Kifid
Mijn Kifid

Welkom bij Kifid

maak uw keuze zodat wij u
beter van dienst kunnen zijn.

Wij zijn Kifid

Consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener staan wij bij in het vinden van een oplossing.

Ik wil een klacht indienen Doe de sneltest

Wij zijn Kifid

wij behandelen klachten
over zakelijke financiering

Ik wil een klacht indienen

Wij zijn Kifid

Wij behandelen klachten over financiële dienstverleners

Lees meer over aansluiten bij Kifid Werkwijze financiële dienstverleners

Wij zijn Kifid

Consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener staan wij bij in het vinden van een oplossing.

Toegankelijk
Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Mensen met een klacht over hun kredietregistratie bij BKR kunnen ook bij Kifid terecht.

Alternatief voor rechter
Kifid biedt mensen met een financiële klacht laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting als alternatief voor de rechter.

Gelijk speelveld
Kifid creëert een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en houdt rekening met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners.

Wij zijn Kifid

Consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener staan wij bij in het vinden van een oplossing.

Toegankelijk
Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Mensen met een klacht over hun kredietregistratie bij BKR kunnen ook bij Kifid terecht.

Alternatief voor rechter
Kifid biedt mensen met een financiële klacht laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting als alternatief voor de rechter.

Gelijk speelveld
Kifid creëert een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en houdt rekening met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners.

Wij zijn Kifid

wij behandelen klachten over zakelijke financiering

Alternatief voor rechter
Kifid biedt ondernemers en zzp’ers met een klacht een laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting als alternatief voor de rechter. We creëren een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en houden rekening met de kennisachterstand van consumenten en ondernemers.

Let op: bent u zzp’er of ondernemer en heeft u een klacht over uw kredietregistratie bij BKR? Ook dan kunt u bij Kifid terecht. Maakt u dan gebruik van ons consumentenloket.

Kleinzakelijke financiering
Het loket kleinzakelijke financiering is sinds 1 juli 2018 open en behandelt klachten van kleinzakelijke ondernemers over hun zakelijke financiering met een bank of ander financier. Dit gebeurt op verzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en komt voort uit de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering.

Alternatieve financiering
Sinds 1 juli 2019 is het loket alternatieve financiering open. Kleinzakelijke ondernemers kunnen hier terecht met een klacht over hun alternatieve financiering van financiers die de Gedragscode MKB Financiers hebben ondertekend. Het klachtenloket alternatieve financiering is tot stand gekomen op initiatief van de Stichting MKB Financiering.

Erkend financieringsadvies MKB
Sinds 1 mei 2021 behandelt Kifid ook klachten van kleinzakelijke ondernemers met een klacht over over de advisering en begeleiding van hun financiering voor zover het financieringsadvies is gegeven door een  financieringsorganisatie met het keurmerk Erkend Financieringsadvies MKB. Het klachtenloket erkend financieringsadvies is tot stand gekomen op initiatief van de Stichting MKB Financiering.

 

Wij zijn Kifid

Consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener staan wij bij in het vinden van een oplossing.

Toegankelijk
Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Mensen met een klacht over hun kredietregistratie bij BKR kunnen ook bij Kifid terecht.

Alternatief voor rechter
Kifid biedt mensen met een financiële klacht laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting als alternatief voor de rechter.

Gelijk speelveld
Kifid creëert een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en houdt rekening met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners.

Dit deden wij in 2020

3223

Behandelde klachten

52

Commissieleden

75

Medewerkers

1481

Bemiddelresultaten

1175

Uitspraken

7

Klanttevredenheid

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Ga dan naar de lijst veelgestelde vragen.

U kunt uw klacht online indienen via Mijn Kifid. U maakt eerst uw persoonlijke account aan. Daarna kunt u uw klacht tegen de financiële dienstverlener bij ons indienen via het online klachtenformulier. U kunt uw klacht helemaal digitaal indienen, inclusief digitale documenten en de volledige correspondentie met uw financiële dienstverlener.

U maakt eerst uw persoonlijke account aan. Daarna kunt u uw klacht tegen de financiële dienstverlener bij ons indienen via het online klachtenformulier. Via Mijn Kifid kunt u ook alle belangrijke documenten uploaden. De behandeling van uw klacht kunt u daarna volgen via Mijn Kifid: u krijgt bericht na iedere belangrijke actie die Kifid onderneemt.

Ja, Kifid kan uw klacht alleen in behandeling nemen als u de klacht heeft ingediend:

– binnen drie maanden na de definitieve reactie van uw financiële dienstverlener op uw klacht, of
– binnen een jaar nadat u de klacht officieel heeft gemeld bij uw financiële dienstverlener.

Kifid houdt u tijdens de behandeling van uw klacht op de hoogte. Via Mijn Kifid krijgt u bericht na iedere belangrijke actie die Kifid onderneemt. Heeft u gekozen voor een klachtbehandeling op papier, dan krijgt u gericht brieven van de behandelaar van uw dossier.

Bij een bindend advies moeten de financiële dienstverlener en u zich aan de uitspraak van de Geschillencommissie of Commissie van Beroep houden. Indien nodig, kunt u bij de rechter eisen dat uw financiële dienstverlener het bindend advies naleeft.

Dat is lastig te zeggen. Kifid is onpartijdig. Onze uitspraken zijn gebaseerd op alle ontvangen informatie en de geldende regels. Wilt u een idee krijgen over uw succeskans, neem dan kennis van eerdere uitspraken in vergelijkbare zaken in het uitsprakenregister.

Deze gegevens vormen de grondslag voor de bepaling van de jaarbijdrage. Kifid gebruikt deze gegevens uitsluitend intern.

U kunt via fd@kifid.nl uw inlogcode opvragen

Zodra Kifid een klacht in behandeling neemt, wordt de financiële dienstverlener geïnformeerd.
Wanneer een consument of ondernemer een klacht indient, zonder dat de interne klachtenprocedure is doorlopen, stuurt Kifid de klacht door naar de financiële dienstverlener, als de consument of ondernemer hiermee instemt.

Jaarlijks wordt op basis van een door de Minister van Financiën goedgekeurde begroting vastgesteld wat aangesloten financiële dienstverleners in totaal moeten bijdragen.
De bijdrage per financiële dienstverlener wordt berekend conform het kostenreglement.

Meer vragen

Heeft u een vraag?

Heeft u vragen over Kifid of wat Kifid voor u kan doen? Heeft u hulp nodig bij het indienen van een klacht? Of vragen over een klacht in behandeling?

070 - 333 8 999

Bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00

Mijn Kifid

Gemakkelijk de behandeling van uw klacht volgen

Het laatste nieuws

Heeft u een vraag?

070 - 333 8 999

Bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00

Mijn Kifid

Gemakkelijk de behandeling van uw klacht volgen
Contact