Over Kifid
Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, is het deskundige en toegankelijke financiële klachteninstituut voor consumenten en kleinzakelijke ondernemers en zzp’ers.
U kunt bij ons terecht met uw klacht over een financieel product of financiële dienst, bijvoorbeeld een verzekering, hypotheek, betaaldienst of zakelijk krediet. Kifid behandelt ook klachten over uw kredietregistratie bij BKR en behandelt klachten over gedragingen van incassobureaus die lid zijn van NVI.
Kifid helpt problemen op te lossen tussen consumenten en hun bank, verzekeraar, tussenpersoon, of andere financiële dienstverlener. Kifid kan ook helpen met het oplossen van problemen tussen ondernemers of zzp’ers en hun bank of financier als het gaat over een kleinzakelijke of alternatieve financiering, een kort zakelijk krediet of over een erkend financieringsadvies MKB.
Dat gebeurt door bemiddeling of door een (meestal) juridisch bindende uitspraak van onze Geschillencommissie. Zo helpt Kifid consumenten en ondernemers om tot een oplossing te komen, als alternatief voor de rechter.
Werkwijze
U heeft een probleem met een financieel product, bijvoorbeeld een hypotheek, een verzekering, een belegging, een betaaldienst of een kredietregistratie bij BKR. Kifid staat u bij om dit probleem op te lossen. Wij zijn onafhankelijk en een klacht bij ons indienen kost niets. Het is belangrijk om eerst te kijken of wij uw klacht kunnen behandelen. Als dat zo is, dan gaan we bemiddelen tussen u en de financiële dienstverlener. Als dit bemiddelen niet lukt, dan doet de Geschillencommissie uitspraak. Houd er rekening mee dat dit enige tijd kan duren.
Maar, allereerst is het van belang om te weten of wij iets met uw klacht kunnen. Doe nu de sneltest voor consumenten, en bekijk hier hoe de klachtbehandeling verloopt.
Kifid creëert een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners. Ieder van de partijen krijgt de gelegenheid zijn verhaal te doen en kan rekenen op een respectvolle behandeling door Kifid. Andersom verlangt Kifid van alle partijen respectvol gedrag tegenover de mensen van Kifid. We houden rekening met de kennisachterstand van consumenten en ondernemers, die in de regel zonder advocaat bij Kifid komen. De Geschillencommissie onderzoekt ook of de financiële dienstverlener zijn werk voor de consument of ondernemer goed heeft gedaan.
Onafhankelijk en onpartijdig
Kifid is onpartijdig en onafhankelijk. Financiële dienstverleners hebben geen enkele invloed op de klachtenbehandeling en het inhoudelijke oordeel van Kifid. Ook het bestuur van Kifid bemoeit zich niet met de behandeling van klachten. De Geschillencommissie en de Commissie van Beroep kunnen in alle vrijheid onpartijdige beslissingen nemen. Dit vinden wij zo belangrijk dat dit is vastgelegd in onze statuten en reglementen.
Financiering
Kifid wordt betaald door de aangesloten financiële dienstverleners. De begroting van Kifid wordt gecontroleerd door de minister van Financiën.
Minister van Financiën
De minister van Financiën moet de begroting van Kifid goedkeuren en akkoord gaan met de statuten en reglementen. Ook moet de minister instemmen met de benoeming van bestuursleden en de voorzitters van de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep. Zo is de onafhankelijkheid van Kifid gegarandeerd.