spreekruimte en gang bij Kifid

Over Kifid

In 2007 is de Stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening opgericht, kortweg Kifid genoemd. Inmiddels is Kifid uitgegroeid tot hét klachtenloket voor mensen met een financiële klacht. U kunt bij ons terecht voor een deskundige en laagdrempelige oplossing van uw financiële klacht, als alternatief voor een gang naar de rechter. Daarnaast deelt Kifid de kennis die voortvloeit uit de klachtbehandeling op een manier die kan bijdragen aan het voorkomen van financiële klachten.

Maak in onderstaande animatie kennis met ons:

       

Mensgericht

Voor de behandeling van klachten zorgen we voor een gelijk speelveld voor consumenten, kleinzakelijke ondernemers en financiële dienstverleners. Er is aandacht voor de mens en het verhaal achter uw klacht. Mensen doorlopen de klachtbehandeling bij Kifid vaak zelfstandig, zonder juridische bijstand of advocaat. Als dit leidt tot een kennisachterstand van consumenten en kleinzakelijke ondernemers, dan houden we daar rekening mee. 
We gaan respectvol om met mensen en blijven tegelijkertijd onpartijdig en onafhankelijk op de inhoud.

Onafhankelijk en onpartijdig

Het is belangrijk dat Kifid haar werk onafhankelijk en onpartijdig kan doen. Het onpartijdig functioneren van de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep is daarom vastgelegd in de reglementen en statuten. Dit zorgt samen met de organisatiestructuur van Kifid en het toezicht door de minister van Financiën dat de onafhankelijkheid van het bestuur, de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep van Kifid zijn gegarandeerd. Financiële dienstverleners hebben geen enkele invloed op de klachtbehandeling en het inhoudelijke oordeel van Kifid. Ook het bestuur van Kifid bemoeit zich niet met de behandeling van klachten. De Geschillencommissie en de Commissie van Beroep kunnen in alle vrijheid onpartijdige beslissingen nemen. In het Evaluatierapport Kifid van oktober 2020 heeft SEO Economisch Onderzoek bevestigd dat de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van Kifid voldoende zijn geborgd.

Statuten

Erkend door de minister

Kifid is door de minister van Financiën erkend als bemiddelingsorgaan en bindend adviescollege, zoals genoemd in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Op grond van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) heeft de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Kifid per 1 januari 2024 aangewezen als erkende geschilleninstantie voor pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen (ppi’s).

Samenwerking

Nationaal en internationaal werkt Kifid samen met andere organisaties voor alternatieve geschilbeslechting. Uitwisseling van kennis en ervaring brengt ons verder en in samenwerking kunnen we bijdragen aan versterking van de toegang tot het recht.
Daarnaast heeft Kifid regelmatig overleg met organisaties uit de consumentenhoek en het mkb, met financiële brancheorganisaties, met toezichthouders en met ministeries. Daarin delen we kennis, inzichten en ervaring uit onze klachtpraktijk. Zo kunnen we bijdragen aan het voorkomen van financiële klachten en geschillen.

Andere organisaties

Hebt u een klacht over ons?

De medewerkers van Kifid zetten zich in om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en uw klacht correct te behandelen. Voelt u zich niet goed behandeld door een medewerker? Laat het ons weten. Wacht hier niet te lang mee, dan kunnen we goed nagaan wat er is gebeurd. Dien uw klacht in ieder geval binnen een jaar in.

Klacht over ons