Bindend of niet-bindend. Wat is het verschil?
Financiële dienstverleners kunnen bindend of niet-bindend zijn aangesloten bij Kifid. Consumenten en ondernemers moeten bij het indienen van een klacht bij Kifid kiezen tussen een bindend of een niet-bindend oordeel. Dat staat in de wet. Maar wat betekent bindend of niet-bindend eigenlijk voor u als consument? Hieronder leggen we het verschil uit tussen een bindende en een niet-bindende uitspraak.

Bindende uitspraak
Aan een bindende uitspraak moet zowel de consument of ondernemer als de financiële dienstverlener zich houden. Ook als u het oneens bent met de uitspraak. Is de uitspraak dat de financiële dienstverlener iets aan de consument of ondernemer moet betalen of geven? Dan is hij daartoe verplicht.
…. u kunt in beroep bij Kifid
Gaat de klacht over € 25.000 of meer? Dan kan de consument na een bindende uitspraak van de Geschillencommissie naar de Commissie van Beroep van Kifid. Datzelfde geldt ook voor de financiële dienstverlener. De Commissie van Beroep beoordeelt de klacht helemaal opnieuw en geeft een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich houden aan het bindend advies van de Commissie van Beroep.
… of u wilt naar de rechter
Bent u het oneens met een bindende uitspraak dan kunt u naar de rechter, maar de rechter beoordeelt uw klacht niet opnieuw. Hij voert alleen een marginale toetsing uit. Dit betekent dat de rechter alleen toetst of Kifid in redelijkheid tot de beslissing is gekomen en zet de uitspraak alleen opzij als er grote fouten zijn gemaakt. Dit komt niet vaak voor.
Niet-bindende uitspraak
Kiest u voor een niet-bindende uitspraak, dan hoeven u en de financiële dienstverlener zich hieraan niet te houden. Dit geldt ook als de financiële dienstverlener volgens de uitspraak van de Geschillencommissie iets aan u zou moeten betalen, dit hoeft hij dan niet op te volgen.
Bij een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie kunt u uw klacht niet opnieuw voorleggen aan de Commissie van Beroep.
… alleen de rechter kan opnieuw oordelen
Bent u als consument het niet eens met de niet-bindende uitspraak? Dan kunt u de klacht alsnog aan de rechter voorleggen. Die bekijkt uw klacht opnieuw en doet daar een nieuwe uitspraak over.
Bindende uitspraak alleen als beide partijen dat willen
Kifid kan alleen een bindend advies geven als beide partijen dat willen. In ons dienstverlenersregister staat welke financiële dienstverleners de uitspraken van Kifid als bindend aanvaarden. Bij het indienen van een klacht geeft u in het klachtformulier aan of u kiest voor een bindend of niet-bindend advies van Kifid.
Wanneer u kiest voor een bindende uitspraak, dan onderzoekt Kifid of uw financiële dienstverlener dat ook wil. We weten dat veel financiële dienstverleners een bindend advies willen als u daarvoor kiest. Wil uw financiële dienstverlener geen bindend advies? Dan wordt de uitspraak sowieso niet-bindend.