Aansluiten bij Kifid

Kifid behandelt klachten van consumenten en ondernemers tegen financiële dienstverleners die zijn aangesloten bij het klachteninstituut. Het kan zijn dat u verplicht bent zich aan te sluiten bij Kifid of omdat u zich heeft verbonden aan een organisatie of gedragscode. Hierna meer over hoe u zich kunt aansluiten en meer.

Waarom aansluiten?

De Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht financiële dienstverleners zich aan te sluiten bij een door de minister van Financiën erkend klachteninstituut. De Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) verplicht incassodienstverleners zich aan te sluiten bij een onafhankelijk klachteninstituut. Kifid is ministerieel erkend en onafhankelijk.

Door u aan te sluiten bij Kifid laat u zien dat uw klant centraal staat. Mocht een consument of ondernemer een klacht hebben en u komt er samen niet uit, dan kan Kifid het geschil beslechten. Uw aansluiting bij Kifid garandeert u en uw klant een onpartijdige behandeling van klachten, als alternatief voor de rechter. Een alternatief dat veelal goedkoper en minder tijdrovend is.

Consumenten en ondernemers kunnen in het openbare dienstverlenersregister nagaan of u bent aangesloten en ook of u het principe van bindend advies onderschrijft. Het laatste kan voor hen beslissend zijn in de keuze om zaken met u te doen.

Wat aansluiten voor u betekent, wat u kunt verwachten en wat we van u verwachten is vastgelegd in het aansluitreglement. Aangesloten dienstverleners dragen bij in de kosten van Kifid; uw jaarlijkse bijdrage wordt berekend zoals vastgelegd in het kostenreglement.

Kostenreglement Aansluitreglement

  

Hoe aansluiten?

Heeft u een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), dan kunt u zich aansluiten bij Kifid. Staat uw onderneming in het AFM-register financiële dienstverleners dan ontvangt u automatisch een uitnodiging met uw tijdelijke inloggegevens. Via aansluiten.kifid.nl kunt u dan inloggen en krijgt u toegang tot geautoriseerde onderdelen van onze website.

U staat niet in het AFM-register financiële dienstverleners

Staat uw onderneming niet in het AFM-register financiële dienstverleners, dan kunt u via fd@kifid.nl een verzoek tot aansluiting bij Kifid indienen. Met uw verzoek  stuurt u ook een uittreksel uit het Handelsregister mee en een kopie van de AFM-vergunning indien van toepassing.

  

Bindend of niet-bindend

Financiële dienstverleners zijn bindend of niet-bindend aangesloten bij Kifid. In het dienstverlenersregister is terug te vinden wie bindend zijn aangesloten en wie niet.

De leden van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en van het Verbond van Verzekeraars zijn automatisch bindend aangesloten bij Kifid. Ook financiële dienstverleners die een Gedragscode van de Stichting MKB hebben ondertekend zijn bindend aangesloten bij Kifid. Overige financiële dienstverleners maken zelf een keuze voor bindend of niet-bindend bij aansluiten.

Meer over bindend of niet-bindend

  

Communiceren via het FD-portaal

Behandelt Kifid een tegen u gerichte klacht, dan is het mogelijk om de communicatie in de klachtprocedure via het digitale FD-portaal te doen. In het FD-portaal heeft u als financiële dienstverlener een eigen account, waarin u de klachtprocedure van begint tot eind kunt volgen en waarin de veiligheid van de informatie is gewaarborgd
Maakt u geen gebruik van het FD-portaal dan ontvangt u alle berichten en document schriftelijk per post; dit vraagt in de regel meer tijd.Heeft u nog geen account, dan kunt u dit aanvragen. 

account FD-portaal