
Kan Kifid mijn klacht behandelen?
Wij kunnen verschillende soorten klachten behandelen. Er zijn ook klachten die we niet kunnen behandelen. Voordat u een klacht indient, is het belangrijk om te weten of wij iets met uw klacht kunnen. De sneltest helpt u een inschatting te maken of uw klacht in aanmerking komt voor behandeling.
Doe de sneltest (consumenten)
Beantwoordt u alle vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat Kifid uw klacht in behandeling neemt. Maar de uitkomst van de sneltest biedt geen garantie dat Kifid uw klacht kan behandelen. Is uw antwoord op een van de vragen ‘nee’? Dan kunnen wij uw klacht niet of nog niet in behandeling nemen.
-
Vraag 1
Dient u uw klacht in als consument?
-
Vraag 2
Heeft u uw klacht al voorgelegd aan uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener?
-
Vraag 3
Heeft u van uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener een definitief standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw klacht 8 weken of langer geleden bij uw dienstverlener ingediend?
-
Vraag 4
Heeft uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener minder dan 3 maanden geleden een definitief standpunt over uw klacht ingenomen? Of heeft u uw klacht minder dan 1 jaar geleden voor het eerst voorgelegd aan uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener?
-
Vraag 5
Is de financiële dienstverlener of incassodienstverlener tegen wie u de klacht richt, aangesloten bij Kifid?
-
Vraag 6
Is dit de eerste keer dat u uw klacht voorlegt aan Kifid en heeft u de klacht nog niet voorgelegd aan de rechter of een andere geschilleninstantie?
-
De kans is groot dat wij uw klacht in behandeling nemen.
Houdt u er wel rekening mee dat wij later alsnog kunnen beslissen om uw klacht niet of nog niet in behandeling te nemen.
Hoe verder?
Klacht indienen
Het snelst dient u uw klacht in via Mijn Kifid. Stuurt u uw klacht liever per post, dan kunt u het klachtformulier downloaden, invullen en opsturen. Stuurt u wel alle relevante stukken met het klachtformulier mee.
Bevestiging
U ontvangt van ons een bevestiging zodra wij uw klacht hebben ontvangen.
Behandeling
Binnen 7 werkdagen hoort u of Kifid uw klacht in behandeling neemt.
Doe de sneltest (ondernemers)
Beantwoordt u alle vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat Kifid uw klacht in behandeling neemt. Maar de uitkomst van de sneltest biedt geen garantie dat Kifid uw klacht kan behandelen. Is uw antwoord op een van de vragen ‘nee’? Dan kunnen wij uw klacht niet of nog niet in behandeling nemen.
-
Vraag 1
Dient u uw klacht in als kleinzakelijke ondernemer?
-
Vraag 2
Is de financiële dienstverlener met het juiste loket aangesloten bij Kifid?
-
Vraag 3
Heeft u een klacht over een zakelijke financiering, een zakelijk financieringsadvies of een kortzakelijk krediet zoals beschreven in een van de volgende Gedragscodes: Kleinzakelijke Financiering, MKB Financiers, Erkend Financieringsadvies MKB of Kort Zakelijk Krediet?
-
Vraag 4
Is uw vordering op de financiële dienstverlener op het moment van het indienen van de klacht niet groter dan 1 miljoen euro?
-
Vraag 5
Heeft u uw klacht al voorgelegd aan uw financiële dienstverlener?
-
Vraag 6
Heeft u van uw financiële dienstverlener een definitief standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw financiële dienstverlener 8 weken de tijd gegeven om op uw klacht te reageren?
-
Vraag 7
Heeft u van uw financiële dienstverlener minder dan 3 maanden geleden het definitieve standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw klacht minder dan 1 jaar geleden voor het eerst voorgelegd aan uw financiële dienstverlener?
-
Vraag 8
Is dit de eerste keer dat u uw klacht voorlegt aan Kifid voorlegt en heeft u de klacht nog niet voorgelegd aan de rechter of een andere geschilleninstantie?
-
De kans is groot dat wij uw klacht in behandeling nemen.
Houdt u er wel rekening mee dat wij later alsnog kunnen beslissen om uw klacht niet of nog niet in behandeling te nemen.
Hoe verder?
Klacht indienen
Het snelst dient u uw klacht in via Mijn Kifid. Stuurt u uw klacht liever per post, dan kunt u het klachtformulier downloaden, invullen en opsturen. Stuurt u wel alle relevante stukken met het klachtformulier mee.
Bevestiging
U ontvangt van ons een bevestiging zodra wij uw klacht hebben ontvangen.
Behandeling
Binnen 7 werkdagen hoort u of Kifid uw klacht in behandeling neemt.