Tips voor uw klachtbrief

Voordat u een klacht voorlegt aan Kifid, moet u de klacht eerst schriftelijk hebben voorgelegd aan uw bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Voor het maken van een klachtbrief gericht aan uw financiële dienstverlener vindt u hieronder een aantal tips om uw voordeel mee te doen.

  1. Voorbeeldbrief

    Voor het maken van een klachtbrief hebben wij een voorbeeldbrief gemaakt. Daarin vindt u tekstsuggesties en aanwijzingen wat belangrijk is om te vermelden. 

  2. Maak een klachtdossier

    Zorg dat u een zo volledig mogelijk klachtdossier heeft. Ga daarbij als volgt te werk:
    • Verzamel alle documenten en correspondentie die met de klacht te maken hebben en bewaar deze goed, bij voorkeur in een aparte map.
    • Bewaar alle brieven, e-mails em andere berichten van de financiële dienstverlener en maak kopieën van al uw eigen brieven, e-mails en berichten voor uw dossier.
    • Bewaar ook alle notities. Schrijf altijd op wat u aan de telefoon te horen krijgt, met wie u heeft gesproken en welke afspraken u via de telefoon met wie heeft gemaakt.
    • Als u belangrijke afspraken per telefoon maakt, bevestig deze  daarna schriftelijk. En vraag de financiële dienstverlener om u per brief of e-mail te bevestigen dat hij uw weergave van de afspraak onderschrijft.

  3. Verzending klachtbrief

    • Maak een kopie van uw brief en bewaar deze in uw klachtdossier. Verstuurt u uw klacht per e-mail, bewaar de e-mail dan zorgvuldig.
    • Stuur nooit originele bijlagen mee maar alleen kopieën van documenten. Niet iedere dienstverlener stuurt de stukken namelijk retour.
    • Gebruik voor uw brief A4-formaat en kies voor enkelzijdig afdrukken/beschrijven. Gebruik geen paperclips, nietjes, plakband of perforaties.
    • Wilt u zeker weten dat uw brief is ontvangen, verstuur uw brief dan ‘aangetekend met ontvangstbevestiging’. Bewaar de ontvangstbevestiging goed.