Hoe waarderen financiële dienstverleners Kifid in 2025?
Jaarlijks laat Kifid onafhankelijk onderzoek doen naar de klanttevredenheid bij financiële dienstverleners. Dit in aanvulling op het lopende klanttevredenheidsonderzoek onder consumenten. In oktober 2025 onderzoekt MarketResponse opnieuw hoe aangesloten financiële dienstverleners Kifid waarderen. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in mogelijke verbeterpunten op voor de financiële dienstverlener belangrijke aspecten in de klachtbehandeling.
Waarover?
Kifid is benieuwd naar hoe financiële dienstverleners de klachtprocedure en de klachtbehandeling door Kifid in het algemeen waarderen. Waarover zijn dienstverleners tevreden? Wat kan beter? Leiden Kifid-procedures tot leerpunten voor de dienstverlener zelf? Hoe ervaren dienstverleners het gebruik van het online klachtportaal (FD-portaal) en het gebruik van de Kifid-website? Het jaarlijks online-onderzoek vraagt naar een evaluatie van de dienstverlening door Kifid in het algemeen; het gaat niet om een evaluatie per klachtzaak.
Voor wie?
Het onderzoek vindt plaats in oktober 2025 en is gericht op de financiële dienstverleners die in de periode september 2024 tot september 2025 contact hebben gehad met Kifid vanwege een of meer tegen hen gerichte klachten. De uitnodiging voor het online-onderzoek gaat naar de medewerkers van deze banken, verzekeraars, financiële adviseurs en overige financiële dienstverleners; de vragenlijst is niet gericht op advocaten of andere professionele vertegenwoordigers of gemachtigden van financiële dienstverleners. Het klanttevredenheidsonderzoek start vanaf maandag 6 oktober en zal lopen tot begin november.
Resultaten
De resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek onder dienstverleners gebruikt Kifid samen met de resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek onder consumenten voor het verder verbeteren van haar dienstverlening. Over de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek rapporteert Kifid in haar jaarverslag.