Organisaties waarmee we samenwerken

Nationaal en internationaal werkt Kifid samen met andere organisaties voor alternatieve geschilbeslechting. Uitwisseling van kennis en ervaring brengt ons verder en in samenwerking kunnen we bijdragen aan versterking van de toegang tot het recht. Daarnaast heeft Kifid regelmatig overleg met organisaties uit de consumentenhoek en het mkb, met financiële brancheorganisaties, met toezichthouders en met ministeries. Daarin delen we kennis, inzichten en ervaring uit onze klachtpraktijk. Zo kunnen we bijdragen aan het voorkomen van financiële klachten en geschillen.

Hieronder de namen van de organisaties waarmee Kifid contact onderhoudt. Elke organisatienaam is voorzien van een link naar hun website.

Alternatieve geschilbeslechters (ADR-organisaties)

Kifid werkt met De Geschillencommissie voor Consumentenzaken, Geschilleninstantie Pensioenen, de Huurcommissie en SKGZ nauw samen in ADR-Nederland, een samenwerkingsverband waarin de vijf ministerieel erkende geschilleninstanties van elkaar leren. Zij zetten samen hun kennis en ervaring in voor het versterken van een laagdrempelige toegang tot het recht voor tienduizenden rechtzoekenden.
Daarnaast onderhouden we contact met alternatieve geschilbeslechters in Europa.

Tuchtrecht Banken

Iedere medewerker van een bank legt de wettelijk verplichte bankierseed af. Stichting Tuchtrecht Banken ziet erop toe dat bankmedewerkers zich daarnaar gedragen. Bij een vermoeden dat een bankmedewerker de gedragsregels van de bankierseed heeft geschonden, kunt u dat melden bij de Stichting Tuchtrecht Banken.

Meer over Tuchtrecht Banken

Tuchtraad Verzekeraars

De Tuchtraad Verzekeraars behandelt klachten van consumenten over verzekeringsmaatschappijen aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Kwesties die aan de Tuchtraad worden voorgelegd, hebben vaak te maken met gebrekkige communicatie, slecht georganiseerde interne klachtprocedures of het negeren van regels die door de verzekeringsbranche zelf zijn opgesteld. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding toewijzen.

Klachten van consumenten komen alleen bij de Tuchtraad terecht via een doorverwijzing, bijvoorbeeld door de voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid.

Dient u bij Kifid een klacht in over punten die de Tuchtraad moet beoordelen, dan zullen wij uw klacht doorverwijzen naar de Tuchtraad.

Meer over Tuchtraad Verzekeraars

Consumentenorganisaties

Ondernemersorganisaties

Brancheorganisaties financiële sector

Toezichthouders

Ministeries

Overige organisaties