Kan Kifid mijn klacht behandelen?

Wij kunnen verschillende soorten klachten behandelen. Er zijn ook klachten die we niet kunnen behandelen. Voordat u een klacht indient, is het belangrijk om te weten of wij iets met uw klacht kunnen. De sneltest helpt u een inschatting te maken of uw klacht in aanmerking komt voor behandeling.

Doe de sneltest (consumenten)

Beantwoordt u alle vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat Kifid uw klacht in behandeling neemt. Maar de uitkomst van de sneltest biedt geen garantie dat Kifid uw klacht kan behandelen. Is uw antwoord op een van de vragen ‘nee’? Dan kunnen wij uw klacht niet of nog niet in behandeling nemen.

  1. Vraag 1

    Dient u uw klacht in als consument?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Lees in het reglement meer over 'wie een klacht kan indienen'.

    Klacht over een kredietregistratie of incassotuchtklacht 

    Heeft u een klacht over uw kredietregistratie bij BKR of een incassotuchtklacht over uw incassobureau? Dan kunt u mogelijk wel bij Kifid terecht. Lees meer hierover in het reglement.

    Klacht indienen als mkb-ondernemer of zzp’er

    U heeft als mkb-ondernemer of zzp’er een klacht over een kleinzakelijke financiering, over een alternatieve financiering of over een erkend financieringsadvies mkb. Vul de sneltest voor ondernemers in om een inschatting te maken of u Kifid uw klacht kan behandelen. 

  2. Vraag 2

    Heeft u uw klacht al voorgelegd aan uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener?

    Helaas kunnen wij uw klacht nog niet in behandeling nemen. U moet met uw klacht eerst de interne klachtenprocedure (IKP) bij uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener doorlopen. Lees meer hierover in het reglement.

  3. Vraag 3

    Heeft u van uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener een definitief standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw klacht 8 weken of langer geleden bij uw dienstverlener ingediend?

    Helaas kunnen wij uw klacht nog niet in behandeling nemen. U moet uw dienstverlener minstens 8 weken de gelegenheid geven om op uw klacht te reageren. Lees meer hierover in het reglement.

  4. Vraag 4

    Heeft uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener minder dan 3 maanden geleden een definitief standpunt over uw klacht ingenomen? Of heeft u uw klacht minder dan 1 jaar geleden voor het eerst voorgelegd aan uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. De termijn waarbinnen u uw klacht kunt indienen, is voorbij. Er zijn uitzonderingen. Lees meer hierover in het reglement.

    Uitzondering

    Als u de klacht te laat heeft ingediend, kan de Geschillencommissie de klacht toch behandelen. Wel moet uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener dan schriftelijk verklaren de klacht inhoudelijk beoordeeld te willen zien. U stuurt deze schriftelijke verklaring van uw dienstverlener met het klachtformulier mee.

  5. Vraag 5

    Is de financiële dienstverlener of incassodienstverlener tegen wie u de klacht richt, aangesloten bij Kifid?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen.

    Kifid behandelt alleen klachten tegen aangesloten dienstverleners. Er zijn uitzonderingen. Lees meer hierover in het reglement.

    Of uw financiële dienstverlener is aangesloten bij Kifid, controleert u in het dienstverlenersregister.

  6. Vraag 6

    Is dit de eerste keer dat u uw klacht voorlegt aan Kifid en heeft u de klacht nog niet voorgelegd aan de rechter of een andere geschilleninstantie?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Kifid behandelt geen klachten die al zijn voorgelegd aan onze organisatie of aan een rechter of een andere geschilleninstantie. Lees meer hierover in het reglement.

  7. De kans is groot dat wij uw klacht in behandeling nemen.

    Houdt u er wel rekening mee dat wij later alsnog kunnen beslissen om uw klacht niet of nog niet in behandeling te nemen.

    Hoe verder?

    Klacht indienen

    Het snelst dient u uw klacht in via Mijn Kifid. Stuurt u uw klacht liever per post, dan kunt u het klachtformulier downloaden, invullen en opsturen. Stuurt u wel alle relevante stukken met het klachtformulier mee.

    Bevestiging

    U ontvangt van ons een bevestiging zodra wij uw klacht hebben ontvangen.

    Behandeling

    Binnen 7 werkdagen hoort u of Kifid uw klacht in behandeling neemt.

Doe de sneltest (ondernemers)

Beantwoordt u alle vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat Kifid uw klacht in behandeling neemt. Maar de uitkomst van de sneltest biedt geen garantie dat Kifid uw klacht kan behandelen. Is uw antwoord op een van de vragen ‘nee’? Dan kunnen wij uw klacht niet of nog niet in behandeling nemen.

  1. Vraag 1

    Dient u uw klacht in als kleinzakelijke ondernemer?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Lees in het reglement meer over 'wie een klacht kan indienen'.

    Klacht over een kredietregistratie of incassotuchtklacht 

    Heeft u een klacht over uw kredietregistratie bij BKR of een incassotuchtklacht over uw incassobureau? Dan kunt u mogelijk wel bij Kifid terecht. Lees meer hierover in het reglement.

    Klacht indienen als consument

    U heeft als consument een klacht over een financieel product of financiële dienst? Vul de sneltest voor consumenten in om een inschatting te maken of Kifid uw klacht kan behandelen. 

  2. Vraag 2

    Is de financiële dienstverlener met het juiste loket aangesloten bij Kifid?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen, omdat uw financiële dienstverlener niet met het juiste loket is aangesloten bij Kifid.

    Of uw financiële dienstverlener bij Kifid is aangesloten en met welke loketten, controleert u in het dienstverlenersregister.

  3. Vraag 3

    Heeft u een klacht over een zakelijke financiering, een zakelijk financieringsadvies of een kortzakelijk krediet zoals beschreven in een van de volgende Gedragscodes: Kleinzakelijke Financiering, MKB Financiers, Erkend Financieringsadvies MKB of Kort Zakelijk Krediet?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Wij behandelen alleen klachten over een zakelijke financiering of zakelijk financieringsadvies zoals beschreven in de genoemde gedragscodes.

    Weet u zeker dat het product of dienst waarover u klaagt niet onder een van de gedragscodes valt? Het is raadzaam de 4 gedragscodes nogmaals door te lezen:

    • Gedragscode Kleinzakelijke Financiering
    • Gedragscode MKB Financiers
    • Gedragscode Erkend Financieringsadvies MKB
    • Gedragscode Kort Zakelijk Krediet

    Lees meer hierover in het reglement.

  4. Vraag 4

    Is uw vordering op de financiële dienstverlener op het moment van het indienen van de klacht niet groter dan 1 miljoen euro?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen, omdat uw vordering op de financiële dienstverlener groter is dan 1 miljoen euro. Lees meer hierover in het reglement.

  5. Vraag 5

    Heeft u uw klacht al voorgelegd aan uw financiële dienstverlener?

    Helaas kunnen wij uw klacht nog niet in behandeling nemen. U moet met uw klacht eerst de interne klachtenprocedure (IKP) bij uw financiële dienstverlener doorlopen. Lees meer hierover in het reglement

  6. Vraag 6

    Heeft u van uw financiële dienstverlener een definitief standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw financiële dienstverlener 8 weken de tijd gegeven om op uw klacht te reageren?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. U moet uw financiële dienstverlener minimaal 8 weken de gelegenheid geven om te reageren. Lees meer hierover in het reglement.

  7. Vraag 7

    Heeft u van uw financiële dienstverlener minder dan 3 maanden geleden het definitieve standpunt over uw klacht ontvangen? Of heeft u uw klacht minder dan 1 jaar geleden voor het eerst voorgelegd aan uw financiële dienstverlener?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. De termijn waarbinnen u uw klacht moet indienen is voorbij. Lees meer hierover in het reglement.

    Uitzondering

    Als u de klacht te laat heeft ingediend, kan de Geschillencommissie de klacht toch behandelen. Wel moet uw financiële dienstverlener of incassodienstverlener dan schriftelijk verklaren de klacht inhoudelijk beoordeeld te willen zien. U stuurt deze schriftelijke verklaring van uw financiële dienstverlener met het klachtformulier mee.

  8. Vraag 8

    Is dit de eerste keer dat u uw klacht voorlegt aan Kifid voorlegt en heeft u de klacht nog niet voorgelegd aan de rechter of een andere geschilleninstantie?

    Helaas kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Kifid behandelt geen klachten die al zijn voorgelegd aan onze organisatie of aan een rechter of een vergelijkbare geschilleninstantie. Lees meer hierover in het reglement.

  9. De kans is groot dat wij uw klacht in behandeling nemen.

    Houdt u er wel rekening mee dat wij later alsnog kunnen beslissen om uw klacht niet of nog niet in behandeling te nemen.

    Hoe verder?

    Klacht indienen

    Het snelst dient u uw klacht in via Mijn Kifid. Stuurt u uw klacht liever per post, dan kunt u het klachtformulier downloaden, invullen en opsturen. Stuurt u wel alle relevante stukken met het klachtformulier mee.

    Bevestiging

    U ontvangt van ons een bevestiging zodra wij uw klacht hebben ontvangen.

    Behandeling

    Binnen 7 werkdagen hoort u of Kifid uw klacht in behandeling neemt.