
Hoe dien ik mijn klacht in?
Uw klacht kunt u snel en efficiënt online indienen via het online klachtportaal Mijn Kifid. De gewenste informatie komt meteen terecht bij de juiste persoon. Bovendien kunt u snel en gemakkelijk aanvullende stukken indienen. En minder papier is beter voor het milieu. Geeft u de voorkeur aan uw klacht per post versturen, dan is dat ook mogelijk.
Online klacht indienen
Mijn Kifid
Op Mijn Kifid kunt u een klacht indienen en de behandeling van uw klacht volgen. U kunt hier ook documenten versturen die bij uw klacht horen. U maakt eerst uw persoonlijke account aan. Daarna kunt u via het online klachtformulier uw klacht helemaal digitaal indienen, inclusief digitale documenten en de volledige correspondentie met uw financiële dienstverlener.

Klacht indienen via Mijn Kifid in 6 stappen
-
U geeft aan of u een klacht indient voor u zelf of dat u als vertegenwoordiger optreedt voor een ander.
-
U vult de gegevens in van uw financiële dienstverlener.
-
U omschrijft de klacht, geeft een mogelijke oplossing en geeft aan of en hoeveel financiële schade u naar schatting heeft geleden.
-
U beschrijft wat voor type klacht u heeft: bijvoorbeeld rond bankproducten, hypotheken, beleggingsproducten, schade- en levensverzekeringen, betaaldienstverlening, kredietregistratie (BKR) of over het gedrag van een incassodienstverlener. Ook kunt u hier de door Kifid gevraagde documenten uploaden.
-
U accepteert de privacyverklaring.
-
Voordat u de klacht definitief verstuurt, controleert u uw gegevens nog op juistheid. Na het versturen van de klacht kunt u deze niet meer aanpassen.
Klacht indienen per post
Klachtformulieren per post
Wilt u uw klacht schriftelijk indienen, maak dan gebruik van het klachtformulier. Heeft u een klacht over een incassodienstverlener? Gebruik dan het incassotuchtklachtformulier.
U kunt het formulier downloaden, invullen en uw klacht per post opsturen. Stuur geen originele documenten mee, maar maak kopieën. Kifid stuurt uw documenten niet terug. Ook is het niet nodig om kopieën van uw legitimatiebewijs mee te sturen.

Schriftelijk klacht indienen (per post)
Gebruik voor het schriftelijk indienen van uw klacht per post een van de onderstaande formulieren. Kies het formulier dat passend is voor uw klacht.
- Klachtformulier voor consumenten
- Klachtformulier incassotuchtklacht
- Klachtformulier kleinzakelijke financiering
- Klachtformulier alternatieve financiering & erkend financieringsadvies MKB & kort zakelijk krediet
- Klachtformulier voor consumenten
- Klachtformulier incassotuchtklacht
- Klachtformulier kleinzakelijke financiering
- Klachtformulier alternatieve financiering & erkend financieringsadvies MKB & kort zakelijk krediet
Veelgestelde vragen klacht indienen
U kunt uw klacht online indienen via Mijn Kifid. U maakt eerst uw persoonlijke account aan. Daarna kunt u via het online klachtenformulier uw klacht helemaal digitaal indienen, inclusief digitale documenten en de volledige correspondentie met uw financiële dienstverlener. Ook kunt u uw klacht op papier via de post indienen. Dan verloopt de klachtbehandeling wat minder snel omdat de communicatie via de post gaat.
Het indienen van uw klacht via Mijn Kifid bestaat uit vijf stappen:
- U geeft aan of u een klacht indient als consument of als vertegenwoordiger van een consument.
- U vult de gegevens in van uw financiële dienstverlener.
- U omschrijft de klacht, geeft een mogelijke oplossing en geeft aan of en hoeveel financiële schade u naar schatting heeft geleden.
- U beschrijft wat voor type klacht u heeft: bijvoorbeeld rond bankproducten, hypotheken, beleggingsproducten of schade- en levensverzekeringen. Ook kunt u hier de door Kifid gevraagde documenten uploaden.
- U accepteert de privacyverklaring.
Controleer uw gegevens nog een keer op juistheid, voordat u de klacht definitief verstuurt. Uw gegevens kunt u niet meer aanpassen na verzending van uw klacht.
Bij een bindende uitspraak moeten u en de financiële dienstverlener zich aan de uitspraak van de Geschillencommissie of Commissie van Beroep houden. Indien nodig kunt u bij de rechter eisen dat de financiële dienstverlener het bindend advies naleeft. De keuze tussen bindend en niet-bindend kan best lastig zijn en kan verstrekkende gevolgen hebben. Over het verschil tussen een bindende en niet-bindende uitspraak vindt u hier meer uitleg. Het kan u helpen bij het maken van de keuze voor een bindende of niet-bindende uitspraak.
Het blijft mogelijk om uw klacht op papier via de post in te dienen. Kifid communiceert gedurende de klachtbehandeling met u per post en niet per e-mail. Dit maakt de klachtbehandeling wat minder snel. U kunt het klachtformulier downloaden, invullen en uw klacht per post opsturen. Stuur geen originele documenten mee, maar maak kopieën. Kifid stuurt uw documenten niet terug. Ook is het niet nodig om kopieën van uw legitimatiebewijs mee te sturen.
Bent u een consument? Klik hier. Bent u een ondernemer? Klik hier.
Veelgestelde vragen Mijn Kifid
Eerst maakt u uw persoonlijke account aan. Daarna kunt u uw klacht tegen de financiële dienstverlener(s) bij ons indienen via het online klachtenformulier. Via Mijn Kifid kunt u ook alle belangrijke documenten uploaden. De behandeling van uw klacht kunt u daarna volgen via Mijn Kifid: u krijgt bericht als er voor u nieuwe informatie bekend is, of er actie van uw kant nodig is.
Ja, u kunt Mijn Kifid veilig gebruiken. De beveiligingsmaatregelen op Mijn Kifid worden elk jaar getoetst op internationale richtlijnen door een externe partij. Mijn Kifid voldoet aan de hoogste veiligheidseisen van het Nationaal Cyber Security Centrum (onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid).
Sneltest al gedaan?
Wilt u voordat u een klacht indient een indicatie of Kifid uw klacht kan behandelen?
Doe dan eerst de sneltest.