Mijn Kifid

Kifid: opnieuw duidelijkheid in tientallen klachten beleggingsverzekeringen

Kifid heeft in de eerste helft van 2023 ruim 80 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 54 klachtzaken heeft de geschillencommissie van Kifid duidelijkheid gegeven met een uitspraak. In 17 klachten is met bemiddeling een oplossing gevonden waarin consument en verzekeraar zich kunnen vinden. Het aantal nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen bleef beperkt tot negen. Kifid heeft op dit moment nog ongeveer 130 klachten in behandeling.

Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie:

“Het is fijn dat afgelopen half jaar opnieuw tientallen consumenten duidelijkheid hebben gekregen over hun beleggingsverzekeringsklacht. Met nog een honderdtal klachten in behandeling komt het moment dichterbij dat we de projectmatige en fasegewijze aanpak voor deze klachten kunnen afronden. Een aanpak die borgt dat we deze laatste klachten met dezelfde zorgvuldigheid behandelen als de honderden soortgelijke klachten die afgelopen jaren zijn afgerond.”

Meeste clusters vrijwel afgerond

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster behandelt Kifid de klachten. Vrijwel alle clusters zijn, op een enkele klacht na, afgerond. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen aan de slag met klachten over beleggingsverzekeringen van voornamelijk a.s.r. en Nationale Nederlanden. Van 33 consumenten vraagt Kifid nog geduld en begrip; hun klacht moet nog worden opgepakt.

Een overzicht met feiten en cijfers over de voortgang klachtbehandeling Beleggingsverzekeringen is te vinden op de webpagina Beleggingsverzekeringen

Ook interessant